Τετάρτη 21 Ιουλίου 2010

Τα Youtube, Pandora, Myspace, Facebook και iTunes στην υπηρεσία της μουσικής

Παραδοσιακά η αγορά της μουσικής είναι βασισμένη στην παραγωγή δίσκων με περισσότερα από ένα τραγούδι του καλιτέχνη (album). Αυτή η τάση έχει πια αλλάξει από την στιγμή που η μουσική πωλείται και διαδίδεται μέσω του διαδικτύου. Δεν ακούμε και αγοράζουμε album αλλά έχουμε συλλογές τραγουδιών.

Από τα 100.000 album που εκδόθηκαν πέρυσι στις ΗΠΑ. τα 17.000 πούλησαν μόνο ένα αντίτυπο. π[ερισσότερα από 81.000 album έκαναν πωλήσεις που δεν υπερβαίνουν τα 100 κομμάτια. Μόνο 1.300 album πούλησαν περισσότερο από 10.000 κομμάτια. Οι αριθμοί αυτοί αφορούν σε δίσκους και τραγούδια που πουλήθηκαν ψηφιακά αλλά και σε υλική μορφή.

Η αλλαγή στην συμπεριφορά των καταναλωτών και η στροφή τους προς την αγορά μεμονωμένων τραγουδιών οφείλεται κατά πολύ στην εμφάνιση της υπηρεσίας iTunes όπου τα τραγούδια πουλιούνται προς 0.99$.

Το Facebook, το MySpace, το Twitter και ο αριθμός FFF

Η αγορά της μουσικής έχει στραφεί στον λεγόμενο αριθμό FFF. Ο αριθμός αυτός υποδηλώνει τους Friends, Fans και Followers ενός καλλιτέχνη. Υποδηλώνει δηλαδή την απήχηση που έχει κάποιος καλλιτέχνης στο διαδίκτυο. Πρόκειται για δείκτες που προκύπτουν από τα προφίλ των καλλιτεχνών στις αντίστοιχες ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης.

Υπάρχουν βέβαια και οι αντιρήσεις σχετικά με τον συγκεκριμένο δείκτη μιας και οι ιστοσελίδες αυτέας έχουν τρόπο να τον επηρεάζουν. Για παράδειγμα το Facebook ανάγκασε εν αγνοία των μελών της να μετατρέψουν τα αγαπημένα τους προφίλ (favorites) σε fan. Έτσι για παράδειγμα κάποιος που άρεσε κάποια ερμηνεία της Suzan Boyle μπορεί να πρόσθεσε στα αγαπημένα του το προφίλ της. Όμως αυτό δεν σημαίνει πως είναι fan της ή πως θα συνεχίζει να του αρέσει για πάντα. Μπορεί να ήταν μια προσωρινή επιλογή. Ο αριθμός FFF της Suzan Boyle όμως επηρεάστηκε.

Παρότι φαινομενικά η Apple είναι το ισχυρό όνομα στην μουσική λόγω των προϊόντων της όπως το iTunes, το iPhone και το iPod, ο ισχυρός παίκτης είναι το YouTube. Οι χρήστες του διαδικτύου ακούνε όλο και περισσότερο μουσική απότο YouTube. Εϊναι ενδιαφέρον πως δεν βλέπουν υποχρεωτικά τα video, ακούνε την μουσική.

Το πιό δημοφιλές διαδικτυακό ραδιόφωνο είναι το Pandora εκπροσωπώντας το 1.7% της ακρόασης στις ΗΠΑ.